Pro Filii alapítvány, Művészeti Kalandok Fiatal Lelkeknek: „kulturális kibontakozásért”
Elismerés tehetséges diákjainknak
Írta: Kővári Éva tanárnő
A tehetség Czeizel Endre szerint ígéret, valamilyen területen kimagasló teljesítmény nyújtásának reménye. Elválasztja ettől a talentumot, mert a talentum már beváltotta a reményeket, a társadalom javára kimagaslóan hasznos tevékenységet nyújtó ember.
„„A tehetség a nyersanyag, a talentum a belőle készült érték.” (Czeizel-Páskuné, 2015. 11. oldal)
Az iskolák egyik feladata, hogy felismerjük a nálunk felbukkanó tehetséges diákokat, segítsük őket a fejlődésükben, egyéni fejlesztési tervekkel.
„…a tehetségek döntő többsége elvész. A tudományos kutatások szerint az emberek mintegy 25%-a tehetséges valamelyik adottságszférában, viszont a talentumok aránya már csak 5% körül van a népességben.” (Czeizel-Páskuné, 2015., 12. oldal).
Ez kevésbé szerencsés adat, mert már magában rejti a körülöttünk lévő valóság e folyamatokra való erős hatását. A nagyon bonyolult, sok összetevős rendszerben az iskola csak egy kis mozzanat.
A Bajzába járó diákjaink között sok tehetséges diákkal találkozunk, különböző területeken. A felismerésükre, bevonzásukra is fordítunk energiát: tanulmányi versenyeket szervezünk az általános iskolások számára, de van kifejezetten tehetséggondozó programunk is, matematikából, nyelvekből, történelemből, természettudományos tárgyakból. Ha már nálunk vannak, a tagozatok, később a fakultációs csoportok nyújtanak a kibontakoztatáshoz teret. Majd versenyekre küldjük őket, egyéni fejlesztést biztosítunk számukra.
Sajnos a művészet kicsit mostoha gyermeke lett mai, számítógépek uralta korunknak. Pedig a tehetséges diákok – érzékenységük, egyedi világlátásuk lévén- megnyilvánulhatnak a zene, a mozgás, a rajzolás, írás, de mindenféle alkotói, művészi folyamat során, segíti az összetett gondolkodást, a folyamatokra való rálátást. Az iskolai műsorok, kulturális rendezvények kínálnak alkalmakat az ilyen diákok felismerésére, az egyedi feladat adja a keretet a személyre szabott felkészítéshez. A mostohagyermekség azonban ezeknek a tárgyaknak már csak heti egy-egy órát ad, azt is csak 9-10. évfolyamon. Így, akit itt meglátunk, már többnyire a városban még megtalálható, elérhető más szakemberekhez küldjük. De felismerjük őket, figyelünk rájuk, motiváljuk őket, irányt mutatunk. Bajza József szavaival: „Az utat meg lehet ugyan mutatni, de menni mindenkinek magának kell.”
A tehetség kibontakoztatásában meghatározó lehet a nyilvános elismerés, hiszen ezzel tudatosíthatjuk, hogy a közösség számára fontos az adott tevékenység, azt üzenjük: „hasznos ember vagy”, „jó, amit csinálsz”, „folytasd!” A Bajza József Gimnáziumban erre is figyelünk: alapítványi díjakat, dicsérő okleveleket adunk át iskolai ünnepélyeken. Az utóbbi években a végzősök számára is találtunk elismerési formát kiemelkedő kulturális tevékenységért. Ez az elismerési rendszer bővült az elmúlt tanévben egy egészen új, nem várt helyről, és ad támogatást, megerősítést kiválóságainknak.
Rendhagyó irodalomórán járt nálunk meghívott előadóként Németh Nyiba Sándor, a magyar kultúra lovagja, a Krúdy-kör elnöke, birkózó világbajnokunk, költő és zenész. Gyerekkora óta ír verseket. Költeményeinek gyűjteményes kiadását most készíti elő ismét. Elmondása szerint nagy csibész volt az iskolában, mert nem tudtak mit kezdeni a kirobbanó energiájával, míg végre fel nem fedezte magának a birkózást, és találta meg a számára legsikeresebb területet. Személyes vállalása, hogy ahol csak lehet, segíti, támogatja a tehetséges diákokat, kapják meg minél előbb az elismerést, a visszaigazolást. A magyar kultúra lovagjaként az irodalom, a művészet területén tud elsősorban segíteni. Járja az országot előadásaival, írói, alkotói táborokat szervez. A Krúdy-kör elnökeként azonban már jutalmazni is tud.
Az elmúlt tanév végén három diákunk kapott a Krúdy-körtől elismerést: Kürtös Andor – akit elbeszéléseiről ismerhetünk, illetve szavalóversenyekről, műsorokról, Szabó Lőrinc – aki szavalt, de dobolt is rendszeresen az iskola zenekarában; valamint Tóth Eszter, aki a Kölcsey szónokversenyen szerepelt sikerrel.
2024. október elsején ismét jutalmakat adott iskolánk újabb három diákjának, ezúttal Budapesten, a Torockó étteremben, ahol a Krúdy-kör tagjai rendszeresen összejönnek beszélgetni. Ezúttal a beszélgetés az ifjú tehetségekről folyt, hiszen a már befutott művészeknek is kell az utánpótlásról gondoskodni. A tizenéves tehetségek bemutatkoztak. Hallgattunk történelmi előadást éppúgy, mint saját verseket, láttunk festményeket, amelyeket diákok alkottak. Az étterem falain az idejáró művészek képei közt egy miniatűr gálaműsor nézői, hallgatói lehettünk.
2024. október elsején Krúdy-diplomát kapott Barna Judit, Hegedűs Enikő és Kordoványi Gréta. Ami közös bennük: kulturális rendezvények, műsorok rendszeres szereplői.
A képen Kordoványi Gréta, Hegedű Enikő, Barna Judit és Németh Nyiba Sándor
Juditot népdalénekesként és kiváló rajzolóként ismerhettük meg az elmúlt hetekben. Nyolcéves kora óta énekel, tagja a turai énekmondóknak. Ő is képviselte iskolánkat a városi népmese fesztiválon a Folk Stage színpadán. Maczkó Mária turai énekmondó tanítványaként már járja a saját, önálló útját. Bízunk benne, hogy bajzás évei alatt még halljuk őt énekelni néhányszor. A népmese napjára készült rajzok, festmények között is van kiemelkedő alkotása, Varju Krisztina tanárnő segítette a munkájában.
Hegedűs Enikő gyönyörűen szaval. Ezúttal Szabó T. Anna Elhagy című költeményét mondta el nagy sikerrel. Felkészítője Pölös-Marton Zsófia tanárnő volt.
Kordoványi Grétát is hallottuk már szavalni, a múlt tanévben második helyezést hozott el a pásztói szavaló versenyről. Gyerekkora óta szaval és mond mesét. Mindig szeretett emberek elé kiállni, jó kedvet vinni közösségekbe. 10 éves kora óta mélyül az érdeklődése, és tanul tudatosabban, készül versenyekre. Két tanára hatott rá: Dudás-Pap Ildikó és Kakuk Imre. Idén a népmese fesztiválra egy népmesével készült A jó tanácsok címmel. Felkészüléseiben Kővári Éva tanárnő segítette.
A Krúdy-diploma mellett rengeteg könyvet is kaptak ajándékba az Erdélyi Szalon Kiadótól, melyeket a tulajdonos Brenyó József adott át, aki szintén költő, tudós egyszemélyben.
Október 10-én ismét egy Krúdy-körös programon vehettünk részt. Németh Nyiba Sándor mondott beszédet, majd megkoszorúztuk Krúdy Gyula szobrát. Ezt követően ellátogattunk utolsó lakóhelyéhez a Templom utcába. A ház falán emléktábla hirdeti, hogy itt hunyt el híres írónk. Pánti Anna operaénekes tisztelgett dalával Krúdy előtt.
Krúdy kedvelte a közelben található Kéhli vendéglőt, melynek rendszeres látogatója volt. A vendéglő őrzi a századforduló hangulatát. Ebben a közegben tartotta a Krúdy-kör a mai összejövetelét. Az asztalokon kellemes üdítő mellett hallgattuk meg Száraz György előadását Krúdy lóversenyezéseiről, majd Ágoston Zsolt mesélt Mikes Kelemen életéről. Itt került sor ismét tehetséges diákjaink bemutatkozására.
Október 10-én ismét három diákot ismerhettek meg és jutalmaztak a művészek: Ábrahámi Boglárkát, akit népdalénekléseiről ismerhetnek a bajzások, Balogh Annát, akinek kiemelkedő tehetségéről árulkodó műveit most láttuk először a magyar népmese napján, valamint Mikolay Lilient, aki versírással próbálkozik. Rövid hangulat- és életképekben fejezi ki magát, ír a gondjairól őszintén.
Ábrahámi Boglárka általános iskolásként is feltűnt szép hangjával, tanárai bátorították, hogy énekeljen. Zenetanárhoz még nem jár, de csengő, tiszta dalaival szíveket melenget, vagy épp mosolyt arcunkra varázsolni képes, mint tette most ezt a dunántúli csúfolók népdalcsokrával. Felkészítő tanára Kővári Éva.
Balogh Anna még csak kilencedikes a Bajzában, de képeinek egy részét már láthattuk a múlt évben is. Tanára, Király Kornélia hozta el különleges hangulatú, egyedi alkotásait. Idén Varju Krisztina tanárnő javaslatára kapta meg a Krúdy-diplomát. Képeit ezen a napon Rehorovics Anita, Krúdy aranyérmes festőművésznek mutathatta meg, és az ő képei mellé kerültek az étterem asztalain rendezett alkalmi kiállításon.
Mikolay Lilien pár éve kezdett verseket írni. Rupi Kaur költeményeit látta, olvasta. Ezek motiválták a rövid, tömör hangulatképek, életképek alkotására. Verseiben őszintén ír problémáiról, vállalja betegségét, szenvedését, de ír örömeiről is, szép barátságokról, szerelemről. Tervezi, hogy verseit kiadja, kötetbe szerkesztésükkel foglalkozik. Verseit szívesen mutatta meg tanárainak, így többen is támogattuk az ő díjazását: Veresné Kalcsó Krisztina igazgatóhelyettes, Balázsné Dobák Angelika osztályfőnök és Kővári Éva magyartanár.
Hálásan köszönjük a Krúdy-kör támogatását, a színvonalas rendezvényeket, amelyeken részt vehettünk. Reméljük, a kapcsolat tartós marad, és további igényes előadások jönnek létre együttműködésünk eredményeként.