résztvevő osztályok: 9.A, 9.B, 9.C
megvalósulás dátuma: 2022. január 05 – 2022. január 14.
helyszín: Hatvani Bajza József Gimnázium
foglalkozások száma: 3 alkalom
foglalkozások időkerete: 90 perc
A csoportfoglalkozások célja: a foglalkozások célja, hogy segítse a középiskolai
tanulmányaikat nemrég megkezdett tanulók beilleszkedését, erősítse az osztály közösség
csoportkohézióját, az egymás iránti kölcsönös pozitív érzéseket, a csoporthoz tartozás
élményét.
A tanulók a foglalkozások során megtapasztalták a csoport tevékenység hangulatát, a
közösen lefektetett csoportszabályok úgy, mint a kölcsönös tisztelet, egymás meghallgatása,
titoktartás, passzolás lehetősége, valamint az időkeretek, szünetek megbeszélése is segítette
a megfelelő bizalmi légkör kialakulását.
A tematikusan összeállított feladatok további céljai:
- az egyénenkénti különböző gondolkodásmód, meglátás felismerése, megértése,
elfogadása - érzékenyítés az egyes viselkedési formák, jellemzők mögöttes tartalmaira
- kapcsolatteremtés fejlesztése
- koncentráció erősítése
- elfogadás
- kommunikáció fejlesztése
- információ átadás fejlesztése
- csapatépítő gyakorlatok
- hangulat, érzések megfogalmazása
- saját értékrend átgondolása
Tapasztalatok:
A nagy létszámú osztályokkal csoportbontásban dolgoztunk. Csoportonként 15-17 fő vett részt
a foglalkozásokon. A csoportok kialakítása névsor szerint történt, így lehetőségük volt olyan
tanulóknak is egy csoportba kerülni, akik a tanulmányaik során nem azonos tagozaton
tanulnak. A foglalkozásoknak a nagy előadóterem, valamint a könyvtár adott helyet, ahol
megfelelő körülményt, légkört tudtunk kialakítani.
A résztvevő tanulók nehezen oldódtak fel a bemutatkozó feladat során, melynek oka, hogy az
első félév alatt nem tudott mindenki megismerkedni a másikkal. Többen megfogalmazták,
hogy úgy érzik még nem tudtak beilleszkedni az osztályközösségbe.
Több tanulót foglalkoztatnak negatív érzések, mint a túlterheltség, stressz, magány,
elhagyatottság, a halál kérdése, tanulmányaikkal kapcsolatos jövőképük bizonytalan.
A foglalkozások zárásaként a résztvevők megoszthatták tapasztalataikat, érzéseiket a
csoportfoglalkozásokról. Többen fogalmazták meg, hogy nehezen nyílnak meg mások előtt,
éppen ezért nekik ezek az alkalmak nagyon hasznosak voltak abban a tekintetben, hogy itt tét
nélkül próbálkozhattak véleményüket megfogalmazni vagy olykor csak csendes
megfigyelőként végig kísérni a feladatokat.
A tanulók igényüket fejezték ki az ehhez hasonló programok, foglalkozások iránt, melyen,
melyeken szívesen vennének részt iskola időben. A sok tanóra és délutáni tanulás, készülődés
mellett, a tanulók többsége napi bejárással végzi középiskolai tanulmányait, így folytatásként
tanórai időkeret terhére lehetne folytatni a csoportfoglalkozásokat.
Federics Ibolya és Borsné Horváth Edina HMPSZ pályaválasztási tanácsadók