11. évfolyam
2 x 90 perc
Írta: Federics Ibolya, a Heves Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat pályaorientációs tanácsadója
A pályaorientációs folyamat során az önismeret fejlesztése mellett kiemelt fontosságú a pályaismeret bővítése. Célja, hogy a tanulók megismerjenek különböző szakmákat, foglalkozásokat, tisztában legyenek a munkaerőpiaci lehetőségekkel, valamint megfelelő információval rendelkezzenek a felvételi és tanulmányi feltételekről. Fontos, hogy a gimnáziumi tanulmányok során az érettségi vizsgára való felkészülés, illetve a fakultációválasztás érdeklődési körükhöz, céljaikhoz illeszkedjenek.
A pályaorientációs program következő lépcsőfoka a pályaismeret bővítése. A 11. évfolyamos tanulók ellátogattak az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításra, ahol információt gyűjthettek hazai és külföldi felsőoktatási intézmények képzési kínálatáról, felvételi követelményeiről, ezzel is elősegítve a tanulmányaik, érettségi felkészülésük tudatos felépítését. Ezt követően 2 x 90 perces pályaismereti csoportos foglalkozáson vettek részt a Heves Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat pályaválasztási tanácsadó szakemberei vezetésével. A tanulók a foglalkozás során megismerhették a pályaismeret fő elemeit, valamint azokat a honlapokat, amelyek segítséget nyújthatnak a pályaismeret bővítésben, különböző szakmák megismerésében. A foglalkozás során az osztályok 5-6 fős kiscsoportokban dolgoztak. Feladatuk volt egy általuk kiválasztott felsőoktatási szak kidolgozása és prezentálása pályaismereti elemek mentén, valamint információgyűjtést segítő internetes honlapok segítségével, szakmabemutató előadás készítése. A technika szabadon választható volt. pl.: ppt készítése, plakátkészítés, kisvideó készítése melyben a csoporttagok bemutatják az általuk választott szakmát. Mindegyik csoport a prezentációkészítést választotta, melynek elkészítésére a következő foglalkozásig egy hét állt rendelkezésre. A csoportok a foglalkozást megelőzően elküldték a prezentációkat a tanácsadó szakemberek részére, akik átnézték a benne lévő információkat. Második alkalommal az intézmény nagy előadó termében 15 perces kiselőadások formájában mutatták be a csoportok egymásnak az elkészült prezentációkat.