írta: Veresné Kalcsó Krisztina intézményvezető-helyettes, a pályaorientációs nap szervezője
„A lelkesedés nagyon fontos a siker elérése érdekében, lelkesedni pedig csak olyan dolog iránt tud az ember, amit szeret is. Amikor hivatást választunk, érdemes tehát figyelembe venni az érdeklődési területeinket, ami által olyan munkánk lehet, amelyet szeretünk is, és amivel hosszú távon is szívesen foglalkozunk.”

2020. december 4-én tartottuk immár harmadik alkalommal iskolánkban, a Hatvani Bajza Gimnáziumban az EMMI által javasolt pályaorientációs napot. Mivel a 2020-as év a Covid-19 járvány miatt sok meglepetést tartogatott az egész világnak, így az oktatás is részben átalakult. 2020. november 11. óta – idén már másodszor – tantermen kívüli digitális oktatást vezettek be a középiskolák és felsőfokú intézmények számára Magyarországon, így a mi iskolánk is átállt kilencediktől tizenkettedik évfolyamig az online tanításra.
Ez az átállás a programok szervezésében is új szemléletmódot követelt, így a pályaorientációs napunkat is online tartottuk meg. Ez a szemléletmódváltás újfajta gondolkodást is igényelt mind tőlem, a program szervezőjétől, mind a programot megvalósító pedagógusoktól, főleg az osztályfőnököktől.
A korábbi évekhez hasonlóan a hangsúly nem egyszerűen a pályaválasztáson volt, hanem a pályaorientáción. Kevesen tudják, hogy mennyire mást takar ez a két fogalom. Míg a pályaválasztás kifejezetten az életpálya, a szakma és foglalkozás kiválasztását segíti, addig a pályaorientáció ennél egy sokkal tágabb fogalom. A pályaorientáció egy folyamat, mely magában foglalja a pályaválasztásra való felkészülést: az önismeret fejlesztését, a tanulási módszerek megismerését, a képességek és készségek reális felmérését, a pályaismeretet, valamint legvégül a lehetséges életpályák kiválasztását, majd a végső döntés meghozatalát, hogy mely területen, milyen felsőoktatási intézményt válasszon a diák, és azt elvégezve milyen életpálya áll majd előtte, milyen munkaerő-piaci lehetőségei lesznek.
Ennek megfelelően a bajzás diákok is az életkoruknak megfelelő programokon vettek részt online. Mivel a hetedik évfolyamos osztály tanulói nem digitális formában tanulnak, hanem személyesen vesznek részt az órákon, így nekik ez a program is személyes keretek között, a járványügyi szabályok betartásával zajlott. Ők főleg önismereti játékokat játszottak, a csoport és önmaguk megismerését segítő feladatokat oldottak meg nagyon jó hangulatban Molnár Gabriella szociálpedagógus és Pölös-Marton Zsófia osztályfőnök irányításával.
A kilencedik évfolyamosok programjának összeállításában a Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat három elhivatott kolléganője segített: Federics Ibolya, Tóth-Vági Eszter és Boldog Beáta. Ők egy interaktív prezentáció segítségével közös gondolkodásra hívták a kilencedikeseket a gimnáziumi rövid távú céljaikkal és terveikkel kapcsolatban. Arra ösztönözték a diákokat, hogy gondolják át, milyen fontos döntések, fontos fordulatok várnak rájuk a középiskolai négy évük alatt (pl. fakultációválasztás, nyelvvizsga megszerzése, előrehozott érettségi letétele, közösségi szolgálat stb.), és hogy ehhez nekik mit kell tenniük, ehhez hogyan kell hozzáállniuk. Ennek keretében szó esett önismeretről, önfejlesztésről, valamint a szakszolgálatos kollégák tanácsokat adtak a diákoknak a helyes célok, döntések kiválasztásához.
A tizedikesek egy rövid ráhangolódás után először egy beilleszkedési tesztet töltöttek ki, amellyel felmérték önmaguk számára, hogy hol és hogyan látják helyüket az osztályban, az iskolában, a pedagógusok és barátok körében. Ezután önismereti kérdőíveket kaptak online, aminek eredményeit közösen értékelték, majd beszélgettek tanulásmódszertani kérdésekről. Végül pedig az érdeklődési köreikhez kapcsolódó kérdőív kitöltésének segítségével próbáltak magukhoz illő pályaköröket, tevékenységeket találni.
A tizenegyedikes diákok programja már inkább a képességek és készséges reális megismerésén alapult, ehhez teszteket töltöttek ki, melyek eredményeit átbeszélték közösen. Online videót néztek a pályaorientáció fontosságáról és kérdéseiről, majd alapvető fogalmakat tisztáztak ezzel kapcsolatban, mint például az alapképzés, duális képzés, mesterképzés, osztatlan képzés stb. fogalmát. Ezután pályaismereti foglalkozás következett, melynek keretében pályaterület kereső kérdőívet töltöttek ki, valamint pályamotivációs tesztet, melyek eredményeit utána megvitatták.
A végzős diákok programja már tényleg a pályaválasztásról szólt, hiszen ők az érettségi és továbbtanulási jelentkezések kapujában állnak, nekik már néhány héten belül fontos döntéseket kell hozniuk. Ők szintén megnéztek egy videót a pályaorientáció kérdéseiről és a pályaválasztás legfontosabb szempontjairól, majd megbeszélték ezeket a szempontokat és tisztáztak alapvető, ehhez kapcsolódó fogalmakat. Ezután pályaterület kereső kérdőívet töltöttek ki, majd ennek eredményéről beszélgettek, végül pedig a munkaerő-piaci lehetőségekről néztek videót és tartottak diskurzust. Ezzel érintették a munkamódok és munkaértékek témakörét is, mellyel a további osztályfőnöki órákon még foglalkozni fognak. A napot a végzőseink azzal zárták, hogy megismerték a továbbtanuláshoz szükséges pontszámítás rendszerét, lehetőségeit.
A továbbtanulási döntés megkönnyítésének érdekében a gimnáziumunk felvette a kapcsolatot azokkal a felsőoktatási intézményekkel, ahol a legnagyobb arányban tanulnak tovább diákjaink, és tőlük bemutatkozó portfóliót kértünk. Ennek eredményeképp 21 egyetem küldött nekünk információs anyagokat, bemutatkozó videókat, melyekből a diákjaink egy reálisabb, szélesebb képet kapnak az ott folyó munkáról, az egyes karokról és szakokról, a kollégiumokról, az ösztöndíjakról és az egyetemi életről. Ezeket az anyagokat online megkapták a diákok és reméljük, ezek segítenek majd nekik életük egyik legfontosabb döntésében.