2021/2022-es tanévben indult útjára a gimnáziumi tanulmányokat végig kísérő és támogató pályaorientációs program, melynek keretében a 9. évfolyamos tanulók több alkalommal vehettek részt önismereti csoportfoglalkozásokon.
A program a 2022/2023-as tanévben folytatódott, melyre a programban résztvevő 10. évfolyamos tanulók mellett a középiskolai tanulmányaikat megkezdő 7. osztály, valamint a 9. évfolyam mindhárom osztálya is jelezte részvételi szándékát. Így ebben a tanévben 3 évfolyamon 7 osztály bevonásával valósultak meg a pályaorientációs program önismereti elemei.
A programban kiemelt hangsúlyt kap a tanulók önismerete közvetlenül a gimnáziumi tanulmányaik megkezdésétől. A tematikusan összeállított csoportfoglalkozások a Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat tanácsadó szakemberei vezetésével valósultak meg. Az önismereti foglalkozások első állomása a 9. évfolyamos tanulók részére tartott ön- és társismereti foglalkozások voltak, melyek 3 x 90 percben zajlottak. Elsődleges célja, hogy segítse a középiskolai tanulmányaikat nemrég megkezdett tanulók beilleszkedését, erősítse az osztály közösség csoportkohézióját, az egymás iránti kölcsönös pozitív érzéseket, a csoporthoz tartozás élményét. A tanulók a foglalkozások során megtapasztalhatták a csoport tevékenység, csoporthoz tartozás hangulatát, a közösen lefektetett csoportszabályok úgy, mint a kölcsönös tisztelet, egymás meghallgatása, titoktartás, passzolás lehetősége, valamint az időkeretek, szünetek megbeszélése is segítette a megfelelő bizalmi légkör kialakulását.
A folytatásban az első évre ráépülve a programban résztvevő 10. évfolyamos tanulók életpálya-tervezésére, motivációjára, jövőképük tudatos kialakítására, céljaik, terveik megfogalmazására került a hangsúlyt. A tanév 1. félévében 4 tanórában tanulási attitűd vizsgálat keretében térképeztük fel, hogy a 10. évfolyamos tanulók számára melyek azok a tanulási tényezők, amelyek kiemelt fontoságúak, mi az, ami motiválja őket a tanulásban: a továbbtanulás, érdeklődésük, kitartásuk, eredményeik, társas pozíciójuk vagy az elismerés, jutalom a családjuktól, környezetüktől?
A tanév második félévében a 10. évfolyamos tanulók fontos döntési ponthoz érkeztek. Ekkor kell eldönteniük, hogy mely tantárgyakat kívánják fakultációs keretek között tanulni, a rá következő 2 tanévben céljaik, terveik megvalósításához. Mindezek megtámogatásához 6 tanórában segítették a tanulókat a HMPSZ pályaválasztási tanácsadó szakemberei csoportos tájékoztató órák keretében. Azok a tanulók, akik bizonytalanok voltak abban, hogy mely tantárgyakra essen a választásuk, vagy esetleg megvolt már az elképzelésük, csupán megerősítést szerettek volna a megfelelő döntés meghozatalához, azoknak a tanulóknak lehetőségük volt egyéni tanácsadás keretében átbeszélni elképzeléseiket a HMPSZ tanácsadó szakembereivel. A programban résztvevő tanulók közel 2/3 – a élt a személyes konzultáció lehetőségével, mielőtt meghozta végleges döntését.
A 10. évfolyam 2. félévében motivációs csoportos foglalkozásokkal folytatódott a program, ahol a tanulók 3 x 90 perces csoportos foglalkozás keretében dolgoztak a motiváció témájával, átgondolhatták, megbeszélhették, hogy őket mi vagy ki motiválja céljaik elérésében.
Az önismereti foglalkozások a 9. évfolyam számára a második félév végén valósultak meg személyiségfejlesztő foglalkozások keretében 3 x 90 perces keretek között. A csoportfoglalkozás elsődleges célja, hogy a tanulók több szemszögből megközelítve felfedezzék és megismerjék személyes erősségeiket, melyhez a 24 jellemző erősséggel dolgoztunk a foglalkozások alatt.
Személyes erősségeik feltárását három oldalról közelítették meg:
- Hogyan látják saját magukat, szerintük melyek a rájuk legjellemzőbb személyes erősségeik.
- Közvetlen környezetük hogyan látja, milyennek látja őket, mely erősségeiket emeli ki egy általuk kiválasztott hozzájuk közel álló személy.
- A tanulók VIA-tesztet töltöttek ki online formában, melynek eredménye sorrendbe állította mind a 24 erősséget, valamint kiemelte az első 5 legjellemzőbb erősségüket.
A három szempontból megközelített eredményeiket összegezték, majd kiemelték azokat az erősségeiket, amelyek a feltárások során többször is szerepeltek. Végül a kapott eredményeket a csoportfoglalkozás zárásaként dolgoztuk fel.
A 4 tanévet felölelő program feléhez érkezve a 10. évfolyamos tanulók összesen 29 tanórában vehettek részt csoportos foglalkozásokon és egyéni tanácsadáson. Az egymásra épülő programok, foglalkozások során a tanulók tudatosabban gondolhatják át életpályájukat, tervezhetik tanulmányaikat. Mindezt nagymértékben erősíti, hogy a Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szakemberei jobban megismerhetik a diákokat, illetve a diákok is nagyobb bizalommal fordulhatnak segítségért a tanácsadó szakemberekhez.
Federics Ibolya
szakvizsgázott pályaválasztási tanácsadó
munkaközösség-vezető
Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
ederics Ibolya
szakvizsgázott pályaválasztási tanácsadó
munkaközösség-vezető
Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat