résztvevő osztályok: 9.A, 9.B, 9.C
megvalósulás dátuma: 2022. május 30. – 2022. június 10.
helyszín: Hatvani Bajza József Gimnázium
foglalkozások száma: 4 alkalom
foglalkozások időkerete: 90 perc
A csoportfoglalkozások célja: a januárban lezajlott 3 alkalmas osztályközösség csoportkohézióját erősítő önismereti foglalkozások folytatásaként, a tanulók több szempontból felfedezzék és megismerjék személyes erősségeiket. 24 jellemző erősséggel dolgoztunk a foglalkozások alatt.
Személyes erősségeik feltárását három oldalról közelítették meg:
- hogyan látják saját magukat, szerintük melyek a rájuk legjellemzőbb személyes erősségeik,
- közvetlen környezetük hogyan látja, milyennek látja őket, mely erősségeiket emeli ki egy általuk kiválasztott hozzájuk közel álló személy,
- A tanulók VIA-tesztet töltöttek ki online, melynek eredménylapja sorrendbe állította mind a 24 erősséget, valamint kiemelte az első 5 legjellemzőbb erősségüket.
A három szempontból megközelített eredményeiket összegezték, majd kiemelték azokat az erősségeiket, amelyek a feltárások során többször is szerepeltek. Végül a kapott eredményeket a csoportfoglalkozás kertében dolgoztuk fel.
A tematikusan összeállított feladatok további céljai:
- a tanulók érzelmi állapotának feltérképezése
- kapcsolatteremtés fejlesztése
- elfogadás
- kommunikáció fejlesztése
- információ átadás fejlesztése
- csapatépítő gyakorlatok
- hangulat, érzések megfogalmazása, kifejezése
- saját erősségek átgondolása, tudatosítása
Tapasztalatok:
A nagy létszámú osztályokkal az első foglalkozássorozatot követve ismét csoportbontásban dolgoztunk. A csoporttagok összetételén és a csoportvezető személyén nem változtattunk, mivel a januári foglalkozások során a tagok megismerték egymást, valamint a már kialakult bizalmi légkör nagymértékben segítette a csoportvezetői munkánkat, illetve a tanulók csoportfeladatokban való részvételét.
A résztvevő tanulók már sokkal oldottabb hangulatban vettek részt a ráhangoló feladatokban, amelyek segítségével a pillanatnyi érzelmi állapotukat mértük fel, vagy épp az osztályközösséghez való viszonyukat mutathatták be az egyik feladatban.
A személyes erősségek feltárásánál azonban a tanulók nehezebben nyíltak meg, többen is megfogalmazták, hogy nagyon nehéz mondatokba szedni gondolataikat a kapott eredményekről. Az egymást követő foglalkozások túl közel voltak egymáshoz, a tanulóknak nem minden esetben volt idejük feldolgozni, átgondolni az előző foglalkozás eredményeit, élményeit. A jövőben, ha lesz rá lehetőség, érdemes lenne kicsit több időt hagyni két foglalkozás között.
A foglalkozás sorozat végén pozitív visszajelzéseket kaptunk a tanulóktól. Pozitív élményként fogalmazták meg a csoportmunkában való részvételüket, illetve nemcsak saját erősségeik megismerését emelték ki, hanem azt is, hogy megismerhették egymás erősségeit, illetve játékos feladatok formájában fejezhették ki érzéseiket.
2022. június 20.
Federics Ibolya és Borsné Horváth Edina
HMPSZ pályaválasztási tanácsadók